Produkt jest dostępny
Termin szkolenia: 24 lipca 2024 r. (środa) w godz. 18:00 – 21:00

JAK PRACOWAĆ Z PRZENIESIENIEM, PRZECIWPRZENIESIENIEM, OPOREM W TERAPII? WSKAZÓWKI DLA SPECJALISTÓW RÓŻNYCH NURTÓW

Certyfikowane szkolenie online

Specjalisto! Czy wiesz, co robić, jeśli:

Pacjent wyraża wobec Ciebie silne negatywne uczucia, mimo, że obiektywnie nie ma ku temu powodów? 

Któryś z Pacjentów wzbudza w Tobie inne odczucia i impulsy, niż pozostali?

Pacjent na większość Twoich pytań i interwencji reaguje ciszą lub słowami “nie wiem”, “nie do końca”, “trochę tak”? 

To mogą być przejawy przeniesienia, przeciwprzeniesienia lub oporu - naturalnych zjawisk w gabinecie terapeuty, stanowiących jednocześnie i potencjalne zagrożenie, i szansę na sukces w terapii. Doświadczona psychoterapeutka pokaże Ci, jak je rozpoznawać, właściwie interpretować i odpowiednio na nie reagować. 

Każdy z nas, psychologów i psychoterapeutów, stara się pomagać Pacjentom najlepiej, jak umie. Chcemy, aby osoby, z którymi pracujemy, dostrzegały i doceniały nasze intencje czy wysiłki - i to całkowicie naturalne. Zwłaszcza początkującym specjalistom zależy na tym, aby ich Pacjenci jak najwięcej wynosili z każdej sesji, jak najszybciej wprowadzali w życie pożądane zmiany, realizowali każdą z zaproponowanych prac własnych… Czasem jednak tak się nie dzieje, a zamiast tego Pacjent wydaje się być coraz bardziej zniechęcony lub wycofany, natomiast my sami czekamy na kolejne spotkanie z uczuciem niepokoju i znużenia. Nietrudno wtedy o to, aby w umyśle terapeuty pojawił się lęk o własne kompetencje lub poczucie winy.

Pomysł na nadchodzące szkolenie wziął się z naszego głębokiego przekonania, że takie sytuacje nie muszą być zwiastunem nadchodzącej porażki i przedwczesnego zakończenia procesu terapeutycznego. Wręcz przeciwnie, mogą być szansą na przełamanie impasu w terapii i poprowadzenie Pacjenta ku prawdziwej, głębokiej zmianie w schematach myślenia, czucia i postępowania. Bo przecież:

  • intensywne i pozornie nieracjonalne emocje Pacjenta względem nas mogą stać się okazją do przepracowania jego traumatycznej więzi z ważnymi dla siebie osobami; 
  • niezrozumiałe dla nas samych postawy względem Pacjenta - złość, skracanie lub przedłużanie sesji, spóźnianie się, przemożne pragnienie otoczenia go opieką - mogą być dla nas ważną informacją o sposobie wchodzenia Pacjenta w relacje z innymi, ale też o nas jako o terapeutach i naszych nieprzepracowanych kawałkach; 
  • opór, choć wydaje się spowalniać proces terapii, tworzy przestrzeń do rozmowy na temat jego przekonań o świecie i relacjach z innymi. 

Niezależnie od tego, w jakim nurcie pracujesz i czy chcesz otwarcie omawiać wyżej wymienione zjawiska na sesjach, one prawdopodobnie i tak wystąpią w relacji terapeutycznej. Zobaczysz w praktyce, jak te zjawiska rozumieć i wykorzystywać do poszerzania swojego spojrzenia na Pacjenta czy planowania interwencji terapeutycznych. Dzięki temu zwiększasz szansę na to, co najważniejsze – że proces terapeutyczny będzie bardziej skuteczny i korzystny dla osoby, która zgłosiła się po Twoją pomoc.


PRAKTYCZNY PROGRAM


  1. Przeniesienie i przeciwprzeniesienie - czym są i jak rozpoznać je w swoim gabinecie? Wprowadzenie na przykładach z praktyki Prowadzącej 
  2. Jak podchodzi się do zjawisk przeniesienia i przeciwprzeniesienia w poszczególnych nurtach terapeutycznych? 
  3. Jak i po co uwzględniać przeniesienie i przeciwprzeniesienie w konceptualizacji i planowaniu terapii?
  4. Jak pracować z przeniesieniem i przeciwprzeniesieniem? 
  • Jakie przynoszą korzyści procesowi terapeutycznemu? Co, kiedy i jak robić na sesjach, aby tę korzyść maksymalizować? 
  • W jaki sposób te zjawiska mogą stanowić zagrożenie dla procesu? Po czym to rozpoznać i jak reagować?

5. Przeciwprzeniesienie a warsztat terapeuty: jak pracować z własnymi uczuciami względem Pacjenta tak, aby stanowiły wartość dla procesu terapii, a jednocześnie nie były nadmiernym obciążeniem ani dla nas, ani dla osoby, z którą pracujemy?

6. O oporze w praktyce terapeutycznej

  • Bardziej i mniej oczywiste przejawy oporu 
  • Techniki przydatne w pracy z oporem 
  • Co robić, gdy nasze próby pracy z oporem nie przynoszą satysfakcjonujących rezultatów?

7. Przeniesienie, przeciwprzeniesienie i opór a porzucenie terapii

  • Kiedy i w jaki sposób te zjawiska przyczyniają się do przedwczesnego zakończenia terapii? 
  • Jak temu zapobiegać i jak rozmawiać z Pacjentem, gdy myśli o zakończeniu spotkań?
  • Gdy Pacjent porzuci terapię - analiza przyczyn wypadnięcia i wyciąganie wniosków na przyszłość 


DLA KOGO?

Na szkolenie zapraszamy wszystkich przyszłych i obecnych specjalistów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i podnieść umiejętności reagowania na trudne sytuacje w terapii. Zapraszamy zwłaszcza studentów psychologii i medycyny, psychologów, psychoterapeutów w trakcie szkolenia, lekarzy psychiatrów. 

Uwaga! Webinar zalicza godziny praktyk studenckich, stażu. Godziny mogą się sumować, gdy wybierzesz więcej niż jeden webinar. Podbijamy dziennik praktyk przy 5 (lub więcej) ukończonych szkoleniach. Zainteresowanych studentów prosimy o kontakt na: [email protected]

Certyfikat ze szkolenia można użyć do przedłużenia certyfikatu psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej PTTPB. 


Webinar poprowadzi Lidia Karasiewicz:

psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Od wielu lat prowadzi psychoterapię indywidualną dla dorosłych i młodzieży oraz terapię par i rodzin. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy terapeutycznej z Pacjentami cierpiącymi na depresję, zaburzenia osobowości, zaburzenia lękowe, reakcję na ciężki stres, zaburzenia adaptacyjne i pod postacią somatyczną. Szczególnym obszarem jej zainteresowania jest także psychoterapia osób z diagnozą choroby afektywnej dwubiegunowej. W PsychoMedic prowadzi grupę wsparcia dla Pacjentów z ChAD, a także staż psychoterapeutyczny Psycholog Praktyk dla studentów i absolwentów. Jest ceniona za swój dar konkretnego i praktycznego sposobu przekazywania wiedzy. Na co dzień pracuje w modelu psychodynamicznym z elementami podejścia analitycznego i systemowego.

Co zyskam wykupując bilet na szkolenie online?

W cenie zawierają się:

– udział w szkoleniu online „na żywo” – spotkanie odbywa się w pokoju webinarowym ClickMeeting;

– możliwość obejrzenia nagrania 3-godzinnego szkolenia przez 90 dni od daty premiery/zakupu nagrania;

– imienny certyfikat uczestnictwa – szkolenia organizowane w ramach Akademii Terapeuty PsychoMedic.pl są certyfikowane, a certyfikat otrzymują nie tylko osoby, które biorą udział w szkoleniu „na żywo”, ale również te, które korzystają z nagrania archiwalnego;

– zaproszenie do zamkniętej grupy „Społeczność Akademii Terapeuty” na portalu Facebook.

Sprawdź ofertę subskrypcji naszych szkoleń TUTAJ

Opinie uczestników

„Bardzo wartościowe szkolenie – konkretne, praktyczne, świetnie poprowadzone. Dużo wskazówek przydatnych niezależnie od nurtu.”
Anna K.
„Lidia Karasiewicz jak zawsze merytoryczna i uważna. Szkolenie pomaga lepiej rozumieć, co się dzieje w relacji terapeutycznej i jak reagować.”
Michał P.
„Polecam każdemu terapeucie – przeniesienie, przeciwprzeniesienie i opór omówione w przystępny i uporządkowany sposób. Dużo przykładów!”
Ewa Z.

Sprawdź inne szkolenia Akademii Terapeuty

"Czego specjaliści zdrowia psychicznego mogą nauczyć się od profesora dietetyka? Najnowsze badania i trudne pytania" Prof. dr hab. n. med. Dariusz Włodarek "Seksuologia w ICD-11: nowe wytyczne odnośnie diagnozy i słownictwa" prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz "Diagnostyka i terapia zaburzeń związanych z traumą - najnowsze wytyczne" mgr Igor Rotberg "Genogram w terapii pary osób z zaburzeniami osobowości" dr Bartosz Zalewski "Lęk paniczny - najnowsze wytyczne odnośnie diagnozy różnicowej i terapii" mgr Maria Gaj "Transpłciowość i niebinarność u dzieci i młodzieży: diagnoza, terapia, wsparcie dla rodzin" dr hab. n. społ. Grzegorz Iniewicz, prof. UJ "Konceptualizacja kluczem do sukcesu: jak wykorzystywać rozumienie problemów Pacjenta w terapii?" mgr Maria Gaj "DBT w terapii zaburzeń osobowości i trudności interpersonalnych - niezbędne techniki dla każdego psychologa i terapeuty" mgr Izabela Budzyńska "Analiza więzi prenatalnej w pracy z przyszłymi rodzicami" mgr Edyta Naglarska-Ryćko "Przemoc, wykluczenie rówieśnicze: jak pracować z dzieckiem i rodzicem?" mgr Joanna Klocek "ABC seksualności pacjenta w gabinecie psychoterapeuty" dr hab. n. med. Michał Lew - Starowicz ”3 fala CBT – techniki Compassion Focused Therapy w pracy nad lękiem i Wewnętrznym Krytykiem” mgr Tamara Woźniak ”Trudności i dylematy w pracy z Pacjentem ze wzorcem borderline – jak sobie z nimi radzić?” mgr Izabela Słoniewska ”Poradnictwo psychologiczne dla dzieci i młodzieży – kurs dla początkujących psychologów i studentów” mgr Martyna Czopowicz „Jak wspierać terapeutycznie dorosłego Pacjenta z Zespołem Aspergera?” mgr Paweł Juras „Interwencja kryzysowa i procedura Niebieskiej Karty w sytuacji występowania przemocy w rodzinie” mgr Joanna Sielska „Techniki terapii psychodynamicznej w leczeniu zaburzeń odżywiania” mgr Dorota Kozak „Terapia schematu i dialog motywujący w leczeniu zaburzeń osobowości” mgr Jędrzej Kosewski
Masz pytania? 

W razie trudności w dokonaniu płatności, pytań lub wątpliwości prosimy o wiadomość na adres e-mail: [email protected]