JAK PRACOWAĆ Z PRZENIESIENIEM, PRZECIWPRZENIESIENIEM,

OPOREM W TERAPII?

WSKAZÓWKI DLA SPECJALISTÓW RÓŻNYCH NURTÓW 

Certyfikowane szkolenie online


Termin szkolenia: 24 lipca 2024 r. (środa) w godz. 18:00 – 21:00
Specjalisto! Czy wiesz, co robić, jeśli:

Pacjent wyraża wobec Ciebie silne negatywne uczucia, mimo, że obiektywnie nie ma ku temu powodów? 

Któryś z Pacjentów wzbudza w Tobie inne odczucia i impulsy, niż pozostali?

Pacjent na większość Twoich pytań i interwencji reaguje ciszą lub słowami “nie wiem”, “nie do końca”, “trochę tak”? 

To mogą być przejawy przeniesienia, przeciwprzeniesienia lub oporu - naturalnych zjawisk w gabinecie terapeuty, stanowiących jednocześnie i potencjalne zagrożenie, i szansę na sukces w terapii. Doświadczona psychoterapeutka pokaże Ci, jak je rozpoznawać, właściwie interpretować i odpowiednio na nie reagować. 

Każdy z nas, psychologów i psychoterapeutów, stara się pomagać Pacjentom najlepiej, jak umie. Chcemy, aby osoby, z którymi pracujemy, dostrzegały i doceniały nasze intencje czy wysiłki - i to całkowicie naturalne. Zwłaszcza początkującym specjalistom zależy na tym, aby ich Pacjenci jak najwięcej wynosili z każdej sesji, jak najszybciej wprowadzali w życie pożądane zmiany, realizowali każdą z zaproponowanych prac własnych… Czasem jednak tak się nie dzieje, a zamiast tego Pacjent wydaje się być coraz bardziej zniechęcony lub wycofany, natomiast my sami czekamy na kolejne spotkanie z uczuciem niepokoju i znużenia. Nietrudno wtedy o to, aby w umyśle terapeuty pojawił się lęk o własne kompetencje lub poczucie winy.

Pomysł na nadchodzące szkolenie wziął się z naszego głębokiego przekonania, że takie sytuacje nie muszą być zwiastunem nadchodzącej porażki i przedwczesnego zakończenia procesu terapeutycznego. Wręcz przeciwnie, mogą być szansą na przełamanie impasu w terapii i poprowadzenie Pacjenta ku prawdziwej, głębokiej zmianie w schematach myślenia, czucia i postępowania. Bo przecież:

  • intensywne i pozornie nieracjonalne emocje Pacjenta względem nas mogą stać się okazją do przepracowania jego traumatycznej więzi z ważnymi dla siebie osobami; 
  • niezrozumiałe dla nas samych postawy względem Pacjenta - złość, skracanie lub przedłużanie sesji, spóźnianie się, przemożne pragnienie otoczenia go opieką - mogą być dla nas ważną informacją o sposobie wchodzenia Pacjenta w relacje z innymi, ale też o nas jako o terapeutach i naszych nieprzepracowanych kawałkach; 
  • opór, choć wydaje się spowalniać proces terapii, tworzy przestrzeń do rozmowy na temat jego przekonań o świecie i relacjach z innymi. 

Niezależnie od tego, w jakim nurcie pracujesz i czy chcesz otwarcie omawiać wyżej wymienione zjawiska na sesjach, one prawdopodobnie i tak wystąpią w relacji terapeutycznej. Zobaczysz w praktyce, jak te zjawiska rozumieć i wykorzystywać do poszerzania swojego spojrzenia na Pacjenta czy planowania interwencji terapeutycznych. Dzięki temu zwiększasz szansę na to, co najważniejsze – że proces terapeutyczny będzie bardziej skuteczny i korzystny dla osoby, która zgłosiła się po Twoją pomoc.


PRAKTYCZNY PROGRAM


  1. Przeniesienie i przeciwprzeniesienie - czym są i jak rozpoznać je w swoim gabinecie? Wprowadzenie na przykładach z praktyki Prowadzącej 
  2. Jak podchodzi się do zjawisk przeniesienia i przeciwprzeniesienia w poszczególnych nurtach terapeutycznych? 
  3. Jak i po co uwzględniać przeniesienie i przeciwprzeniesienie w konceptualizacji i planowaniu terapii?
  4. Jak pracować z przeniesieniem i przeciwprzeniesieniem? 
  • Jakie przynoszą korzyści procesowi terapeutycznemu? Co, kiedy i jak robić na sesjach, aby tę korzyść maksymalizować? 
  • W jaki sposób te zjawiska mogą stanowić zagrożenie dla procesu? Po czym to rozpoznać i jak reagować?

5. Przeciwprzeniesienie a warsztat terapeuty: jak pracować z własnymi uczuciami względem Pacjenta tak, aby stanowiły wartość dla procesu terapii, a jednocześnie nie były nadmiernym obciążeniem ani dla nas, ani dla osoby, z którą pracujemy?

6. O oporze w praktyce terapeutycznej

  • Bardziej i mniej oczywiste przejawy oporu 
  • Techniki przydatne w pracy z oporem 
  • Co robić, gdy nasze próby pracy z oporem nie przynoszą satysfakcjonujących rezultatów?

7. Przeniesienie, przeciwprzeniesienie i opór a porzucenie terapii

  • Kiedy i w jaki sposób te zjawiska przyczyniają się do przedwczesnego zakończenia terapii? 
  • Jak temu zapobiegać i jak rozmawiać z Pacjentem, gdy myśli o zakończeniu spotkań?
  • Gdy Pacjent porzuci terapię - analiza przyczyn wypadnięcia i wyciąganie wniosków na przyszłość 


DLA KOGO?

Na szkolenie zapraszamy wszystkich przyszłych i obecnych specjalistów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i podnieść umiejętności reagowania na trudne sytuacje w terapii. Zapraszamy zwłaszcza studentów psychologii i medycyny, psychologów, psychoterapeutów w trakcie szkolenia, lekarzy psychiatrów. 

Uwaga! Webinar zalicza godziny praktyk studenckich, stażu. Godziny mogą się sumować, gdy wybierzesz więcej niż jeden webinar. Podbijamy dziennik praktyk przy 5 (lub więcej) ukończonych szkoleniach. Zainteresowanych studentów prosimy o kontakt na: [email protected]

Certyfikat ze szkolenia można użyć do przedłużenia certyfikatu psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej PTTPB. 


Webinar poprowadzi Lidia Karasiewicz:

psycholożka, certyfikowana psychoterapeutka Sekcji Naukowej Psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Od wielu lat prowadzi psychoterapię indywidualną dla dorosłych i młodzieży oraz terapię par i rodzin. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy terapeutycznej z Pacjentami cierpiącymi na depresję, zaburzenia osobowości, zaburzenia lękowe, reakcję na ciężki stres, zaburzenia adaptacyjne i pod postacią somatyczną. Szczególnym obszarem jej zainteresowania jest także psychoterapia osób z diagnozą choroby afektywnej dwubiegunowej. W PsychoMedic prowadzi grupę wsparcia dla Pacjentów z ChAD, a także staż psychoterapeutyczny Psycholog Praktyk dla studentów i absolwentów. Jest ceniona za swój dar konkretnego i praktycznego sposobu przekazywania wiedzy. Na co dzień pracuje w modelu psychodynamicznym z elementami podejścia analitycznego i systemowego.

Co zyskam wykupując bilet na szkolenie online?

W cenie zawierają się:

– udział w szkoleniu online „na żywo” – spotkanie odbywa się w pokoju webinarowym ClickMeeting;

– możliwość obejrzenia nagrania 3-godzinnego szkolenia przez 90 dni od daty premiery/zakupu nagrania;

– imienny certyfikat uczestnictwa – szkolenia organizowane w ramach Akademii Terapeuty PsychoMedic.pl są certyfikowane, a certyfikat otrzymują nie tylko osoby, które biorą udział w szkoleniu „na żywo”, ale również te, które korzystają z nagrania archiwalnego;

– zaproszenie do zamkniętej grupy „Społeczność Akademii Terapeuty” na portalu Facebook.

Sprawdź ofertę subskrypcji naszych szkoleń TUTAJ

Sprawdź inne szkolenia Akademii Terapeuty

"Czego specjaliści zdrowia psychicznego mogą nauczyć się od profesora dietetyka? Najnowsze badania i trudne pytania" Prof. dr hab. n. med. Dariusz Włodarek "Seksuologia w ICD-11: nowe wytyczne odnośnie diagnozy i słownictwa" prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz "Diagnostyka i terapia zaburzeń związanych z traumą - najnowsze wytyczne" mgr Igor Rotberg "Genogram w terapii pary osób z zaburzeniami osobowości" dr Bartosz Zalewski "Lęk paniczny - najnowsze wytyczne odnośnie diagnozy różnicowej i terapii" mgr Maria Gaj "Transpłciowość i niebinarność u dzieci i młodzieży: diagnoza, terapia, wsparcie dla rodzin" dr hab. n. społ. Grzegorz Iniewicz, prof. UJ "Konceptualizacja kluczem do sukcesu: jak wykorzystywać rozumienie problemów Pacjenta w terapii?" mgr Maria Gaj "DBT w terapii zaburzeń osobowości i trudności interpersonalnych - niezbędne techniki dla każdego psychologa i terapeuty" mgr Izabela Budzyńska "Analiza więzi prenatalnej w pracy z przyszłymi rodzicami" mgr Edyta Naglarska-Ryćko "Przemoc, wykluczenie rówieśnicze: jak pracować z dzieckiem i rodzicem?" mgr Joanna Klocek "ABC seksualności pacjenta w gabinecie psychoterapeuty" dr hab. n. med. Michał Lew - Starowicz ”3 fala CBT – techniki Compassion Focused Therapy w pracy nad lękiem i Wewnętrznym Krytykiem” mgr Tamara Woźniak ”Trudności i dylematy w pracy z Pacjentem ze wzorcem borderline – jak sobie z nimi radzić?” mgr Izabela Słoniewska ”Poradnictwo psychologiczne dla dzieci i młodzieży – kurs dla początkujących psychologów i studentów” mgr Martyna Czopowicz „Jak wspierać terapeutycznie dorosłego Pacjenta z Zespołem Aspergera?” mgr Paweł Juras „Interwencja kryzysowa i procedura Niebieskiej Karty w sytuacji występowania przemocy w rodzinie” mgr Joanna Sielska „Techniki terapii psychodynamicznej w leczeniu zaburzeń odżywiania” mgr Dorota Kozak „Terapia schematu i dialog motywujący w leczeniu zaburzeń osobowości” mgr Jędrzej Kosewski
Masz pytania? 

W razie trudności w dokonaniu płatności, pytań lub wątpliwości prosimy o wiadomość na adres e-mail: [email protected]