ADHD CZY C-PTSD? PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DO DIAGNOZY W TRUDNYCH PRZYPADKACH

Certyfikowane szkolenie online


Jeśli jesteś praktykującym specjalistą zdrowia psychicznego, to pewnie masz tak, jak my - trafia do Ciebie coraz więcej Pacjentów z podejrzeniem lub diagnozą ADHD. Bardzo wielu tych Pacjentów ma w swojej historii życia zdarzenia traumatyczne, które sprzyjają zwłaszcza rozwinięciu się zespołu stresu pourazowego w postaci złożonej (c-PTSD. Zaburzenia potraumatyczne mogą współwystępować z ADHD, ale też zostać z nim pomylone. Bardzo łatwo tu o błąd znamienny w skutkach - bez właściwej diagnozy nie ma przecież właściwej terapii… 

  • Jakie informacje z wywiadu powinny więc “zaświecić w głowie lampkę” i skłonić Cię do przeprowadzenia pogłębionej diagnozy różnicowej? 
  • Jak odróżnić objawy “ADHD-owej” nadruchliwości czy impulsywności od charakterystycznej dla PTSD nadmiernej czujności oraz przejawów unikania? 
  • Jak określić, czy zaburzenia koncentracji wynikają z neuroatypowości, czy też z retraumatyzacji lub ekspozycji na tzw. triggery? 
  • Co w sytuacji, gdy dane zebrane od Pacjenta uwiarygodniają zarówno tezę o ADHD, jak i o PTSD lub c-PTSD? 

Na nadchodzącym szkoleniu nauczysz się, jak w praktyce odróżniać objawy ADHD od śladów traumatycznych doświadczeń. 

Objawy ADHD i zaburzeń potraumatycznych potrafią się przenikać, nakładać i maskować nawzajem. Samo to powoduje, że różnicowanie zaburzeń hiperkinetycznych z c-PTSD i PTSD jest naprawdę dużym wyzwaniem. Gdy dodamy do tego często słyszaną od neurotypowych Pacjentów historię życia - pełną chaosu, odrzucenia, przemocy lub zaniedbania, wyłania się naprawdę skomplikowany obraz kliniczny, który wymaga świadomego, profesjonalnego podejścia diagnostycznego. Zwraca na to uwagę m.in. Mistrz pracy z traumą, dr Gabor Maté, który już od lat popularyzuje w środowisku teorię, że manifestowanie się u danego Pacjenta(-ki) objawów ADHD może być częściowo efektem wychowywania się w środowisku pełnym stresu i braku bezpieczeństwa. Jego zdaniem może być to swego rodzaju wtórna reakcja układu nerwowego, a nie wyłącznie wynik odmiennej ścieżki rozwoju mózgu.

Co to oznacza dla Twojej pracy? Jak poprowadzić spotkania diagnostyczne z Pacjentem - o co i jak pytać, po jakie narzędzia sięgnąć, aby mieć pewność, że prawidłowo określiliśmy źródło trudności osoby zgłaszającej się po pomoc i właściwie zaplanowaliśmy oddziaływania terapeutyczne? Jak uniknąć pułapek diagnostycznych prowadzących do błędnych wniosków? 

Na nadchodzącym szkoleniu poznasz odpowiedzi na te i wiele innych pytań. 

  • Dowiesz się, jak naprawdę wygląda świat wewnętrzny osób z ADHD i traumą, dlaczego często czują się niezrozumiane – i jak Ty możesz być tą osobą, która wreszcie właściwie zinterpretuje ich objawy. 
  • Zyskasz dostęp do praktycznej wiedzy, sprawdzonych technik i jasnych kryteriów. 
  • Będziesz wiedzieć, jak działać skutecznie także w tych w trudnych, niejednoznacznych przypadkach.


PRAKTYCZNY PROGRAM
  • Najważniejsze informacje o ADHD oraz PTSD/c-PTSD: 
  • częstość występowania i współwystępowania, 
  • grupy ryzyka, 
  • typowa historia medyczna osób z nierozpoznanym ADHD/c-PTSD (typowy przebieg dotychczasowych terapii, trudności w ich trakcie) 
  • Kluczowe kryteria dla diagnozy ADHD i PTSD/c-PTSD wg. najnowszych klasyfikacji: DSM-V i ICD-11 
  • Porównanie objawów nadruchliwości, impulsywności i trudności w uwadze (charakterystycznych dla ADHD) z symptomami unikania, nadmiernej czujności i retraumatyzacji (charakterystycznych dla PTSD i c-PTSD) - jak w praktyce odróżnić jedne od drugich? 
  • Znaczenie afektu, dynamiki emocjonalnej, funkcjonowania poznawczego i zachowań adaptacyjnych 
  • Techniki wywiadu, narzędzia diagnostyczne i złote standardy w diagnozie różnicowej ADHD z PTSD/c-PTSD 
  • Jakie czynniki uwzględnić przy doborze narzędzi diagnostycznych i planowaniu całego procesu diagnozy w konkretnym przypadku? 
  • Znaczenie historii życia w procesie całościowej interpretacji zebranych danych 
  • Pułapki i typowe błędy diagnostyczne - jak ich uniknąć?

Dla kogo?

Na szkolenie zapraszamy wszystkich specjalistów, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozy różnicowej ADHD z PTSD i c-PTSD. Zapraszamy zarówno psychologów-diagnostów i specjalistów psychologii klinicznej, jak i psychoterapeutów różnych nurtów, lekarzy psychiatrów, coachów oraz wszystkich kształcących się w tych kierunkach.

Uwaga! Webinar zalicza godziny praktyk studenckich, stażu. Godziny mogą się sumować, gdy wybierzesz więcej niż jeden webinar. Podbijamy dziennik praktyk przy 5 (lub więcej) ukończonych szkoleniach. Zainteresowanych studentów prosimy o kontakt na: [email protected]

Certyfikat ze szkolenia można użyć do przedłużenia certyfikatu psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej PTTPB. 


Webinar poprowadzi dr Krzysztof Kiełkiewicz:

doktor w dziedzinie psychoterapii (absolwent studiów doktoranckich na University of Huddersfield w Anglii), psychoterapeuta w nurtach poznawczo-behawioralnym i integracyjnym wykształcony w Institute of Integrative Counselling and Psychotherapy w Dublinie (Irlandia), psycholog, wykładowca na uczelniach w Polsce i Irlandii. Autor licznych publikacji w polskich i międzynarodowych czasopismach naukowych. Ma ponad 10-letnie doświadczenie kliniczne, które zdobywał w poradniach zdrowia psychicznego, centrach medycznych i psychoterapeutycznych na terenie Irlandii i Wielkiej Brytanii. Jest absolwentem licznych szkoleń dodatkowych, m.in. z zakresu terapii traumy, terapii schematów, profilaktyki zachowań suicydalnych. Aktualnie jest związany z poradnią PsychoMedic, gdzie prowadzi psychoterapię po polsku i angielsku. Pomaga m.in. Pacjentom z diagnozą ADHD, zaburzeń potraumatycznych, z tzw. syndromem “DDA”, z zaburzeniami nastroju, lękowymi, dyssocjalnymi, z tendencją do zachowań autodestrukcyjnych. 

Sprawdź inne szkolenia PsychoMedicEDU

"Seksuologia w ICD-11: nowe wytyczne odnośnie diagnozy i słownictwa" prof. dr hab. n. med. Zbigniew Lew-Starowicz ”Psychoterapia Pacjentów z zaburzeniami regulacji emocjonalnej – perspektywa koncepcji przywiązania i mentalizacji” prof. dr hab. Barbara Józefik "Genogram w terapii pary osób z zaburzeniami osobowości" dr Bartosz Zalewski "Jak pracować z osobą, która doświadczyła poronienia/utraty okołoporodowej? Praktyczne wskazówki" mgr Anna Bajkowska “Terapia zaburzeń psychosomatycznych - wskazówki dla specjalistów od psychoterapeuty analitycznego” Jakub Błażej "Zachowania autoagresywne u młodzieży - skuteczne techniki terapeutyczne" mgr Klaudia Siwek
Co zyskam wykupując bilet na szkolenie online?

W cenie zawierają się:

– udział w szkoleniu online „na żywo” – spotkanie odbywa się w pokoju webinarowym ClickMeeting;

– możliwość obejrzenia nagrania 3-godzinnego szkolenia przez 90 dni od daty premiery/zakupu nagrania;

– imienny certyfikat uczestnictwa – szkolenia organizowane w ramach Akademii Terapeuty PsychoMedic.pl są certyfikowane, a certyfikat otrzymują nie tylko osoby, które biorą udział w szkoleniu „na żywo”, ale również te, które korzystają z nagrania archiwalnego;

– zaproszenie do zamkniętej grupy „Społeczność Akademii Terapeuty” na portalu Facebook.

Sprawdź ofertę subskrypcji naszych szkoleń TUTAJ

Masz pytania? 

W razie trudności w dokonaniu płatności, pytań lub wątpliwości prosimy o wiadomość na adres e-mail: [email protected]