Jak pracować ze złością u małych dzieci?

dr n. med. Katarzyna Niewińska
05-12-2025

5 min

Złość dziecka to nie problem, który trzeba wyeliminować – to komunikat, który warto zrozumieć.

W tekście przeczytasz:

  1. Jak reagować na złość dziecka?
  2. Jak pomóc dziecku w regulacji trudnych emocji?
  3. Jak zrozumieć złość dziecka?

Złość to jedna z podstawowych emocji – naturalna i potrzebna. W świecie małego dziecka może jednak być trudna do uniesienia. Dzieci często doświadczają emocji intensywnie, ale nie posiadają jeszcze narzędzi do ich rozpoznawania, nazywania ani regulowania. Efektem są zachowania, które dorośli nazywają “trudnymi”: wybuchy, krzyk, agresja, napady złości. W rzeczywistości są to sygnały, że dziecko potrzebuje wsparcia i bezpiecznej obecności dorosłego.

Dlaczego dzieci się złoszczą?

Złość u dzieci pojawia się jako reakcja na wiele sytuacji: frustrację, przeciążenie sensoryczne, zmęczenie, głód, poczucie niesprawiedliwości, czy brak poczucia wpływu. Dziecko nie wybiera złości – ono ją przeżywa. Dla dorosłego może to być chaotyczne, głośne lub uciążliwe, ale dla dziecka to realna i często przytłaczająca emocja, z którą nie potrafi sobie jeszcze poradzić.

Co może pomóc dziecku w regulacji emocji?

Dziecko potrzebuje przede wszystkim obecności spokojnego dorosłego. Kogoś, kto pomoże mu nazwać to, co się dzieje, oraz stworzy warunki do bezpiecznego powrotu do równowagi. To może być bliskość fizyczna, oddech, rytuał lub wspólnie wypracowany sposób na wyciszenie. Dzieci uczą się regulacji emocji poprzez relację – jeśli dorosły potrafi regulować własną złość, dziecko ma szansę przejąć ten wzorzec.

Jak wspierać dzieci w regulacji emocji - wskazówki dla specjalistów

Podczas szkolenia "Jak pracować ze złością u małych dzieci?" uczestnicy otrzymują konkretne narzędzia do pracy z dziećmi przeżywającymi silne emocje. Program opiera się na aktualnych badaniach naukowych, case studies z praktyki klinicznej oraz współczesnej wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej oraz terapii poznawczo-behawioralnej.

W trakcie szkolenia poruszane są między innymi następujące zagadnienia:

  • jak rozwijać u dzieci zdolność do samoregulacji,
  • jak reagować w sytuacjach kryzysowych (krzyk, agresja, napady złości),
  • jak rozróżniać złość rozwojową od sygnałów głębszych trudności emocjonalnych,
  • jak współpracować z rodzicami i nauczycielami w procesie wspierania dziecka.


Dla kogo jest to szkolenie?

Szkolenie dedykowane jest psychologom, terapeutom dziecięcym, pedagogom, nauczycielom oraz wszystkim specjalistom pracującym z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Może być również wartościowe dla studentów psychologii i pedagogiki oraz rodziców, którzy chcą lepiej rozumieć emocje swoich dzieci.

Dlaczego warto?

Szkolenie nie jest związane z jednym nurtem terapeutycznym. Niezależnie od tego, czy pracujesz w podejściu CBT, humanistycznym, psychodynamicznym czy integracyjnym – otrzymasz nowe spojrzenie na złość dziecka i konkretne narzędzia do pracy. To szkolenie pozwala przejść od tłumienia zachowań do ich rozumienia. Uczy, jak złość może być nie zagrożeniem, lecz drogą do rozwoju i głębszej relacji z dzieckiem.


dr n. med. Katarzyna Niewińska - specjalista psychologii klinicznej, psychoterapeuta. Jej ścieżka zawodowa od początku była silnie związana z edukacją i pracą kliniczną. Kształciła się m.in. w prestiżowej Szkole Psychoterapii Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, ukończyła seksuologię w Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Stopień doktora nauk medycznych uzyskała w Instytucie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Jej staż psychoterapeutyczny to lata pracy w wymagających ośrodkach klinicznych, m.in. w Klinice Nerwic i Zaburzeń Osobowości IPiN oraz w Fundacji ASLAN. Jest autorką publikacji naukowych i współautorką książki "Psychodrama w psychoterapii".

Źródło:

Shanker, S. (2018). Self-Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości, Wyd. Mamania