Produkt jest dostępny

Jak pracować z traumą rozwojową? Integracyjny model terapii dzieci i nastolatków

Certyfikowane szkolenie online


Data wydarzenia: 27 stycznia 2026 w godzinach 18:00-21:00

Specjalisto!

Praca z dziećmi i nastolatkami po doświadczeniach traumatycznych potrafi być niezwykle wymagająca. Zdarza się, że mimo wiedzy i zaangażowania specjalisty:

  • młoda osoba „odłącza się” od swoich przeżyć, doświadcza reakcji zamrożenia lub przeciwnie — jej emocje gwałtownie eskalują, 
  • trudno zbudować bezpieczną relację z młodym Pacjentem(-ką) i uzyskać dostęp do jego/jej świata wewnętrznego,
  • objawy nasilają się mimo postępowania zgodnie z założeniami przetwarzania doświadczeń traumatycznych,
  • proces “utyka” ze względu na trudności i zachowania rodziców Twojego Pacjenta.

Doświadczenia traumatyczne w dzieciństwie oddziałują na psychikę dziecka inaczej, niż w przypadku dorosłych — bo uderzają w układ nerwowy, który dopiero się rozwija. Wpływają na niemal wszystkie sfery życia młodego człowieka: od zachowania, snu i funkcjonowania w szkole, przez relacje z innymi, aż po regulację emocji i obraz siebie. Dlatego praca z dziećmi i młodzieżą po traumie powinna być nie tylko interwencją psychologiczną, ale również neurobiologiczną. 

To szkolenie powstało po to, aby pokazać Ci, jak przeprowadzić taką interwencję w praktyce: jak krok po kroku pomagać dziecku “odbudować siebie”, integrując podejścia EMDR, Somatic Experiencing oraz Brainspotting.

Zapisz się i dowiedz, jak wspierać młodych Pacjentów po traumie w odzyskiwaniu poczucia bezpieczeństwa, kontaktu z ciałem oraz twórczym wykorzystywaniu swoich zasobów.


TRAUMA U DZIECI I MŁODZIEŻY - POZNAJ ZASADY SKUTECZNEJ I BEZPIECZNEJ TERAPII 


Praca z traumą (PTSD, c-PTSD) u dzieci i młodzieży wymaga od specjalisty ułożenia strategii terapii, która będzie odpowiadała na szereg objawów:

  • trudności w regulacji emocji: od nadmiernego pobudzenia i agresji po zamrożenie i wycofanie, 
  • problemy w relacjach, 
  • objawy psychosomatyczne, 
  • szeroko pojęte trudności szkolne, 
  • trudności związane z zaburzeniami współwystępującymi (objawy depresyjne, lękowe, dysocjacyjne), 
  • negatywny obraz siebie, trudności w zaufaniu innym i sobie, 
  • poczucie winy, wstyd, niejasność co do własnej tożsamości. 

W pracy z młodymi Pacjent(k)ani łatwo popaść w impas, jeśli nie mamy jasnej struktury pracy oraz narzędzi uwzględniających poziom rozwoju dziecka i manifestację objawów na poziomie neurobiologicznym. 

To szkolenie pozwoli Ci uzupełnić wiedzę, pogłębić rozumienie traumy rozwojowej, a przede wszystkim — dostarczy praktycznej, klarownej i bezpiecznej mapy pracy terapeutycznej z dziećmi i nastolatkami doświadczających skutków traumatycznych wydarzeń. 

To tu otrzymasz narzędzia oparte na najnowocześniejszych i sprawdzonych podejściach terapeutycznych, które możesz zastosować już następnego dnia w gabinecie.

DLACZEGO WARTO WZIĄĆ UDZIAŁ W SZKOLENIU? 


  • Nauczysz się prowadzić terapię młodych osób w sposób bezpieczny i dostosowany do etapu rozwoju układu nerwowego. Dowiesz się, jak dopasować interwencje do wieku dziecka, jego dojrzałości emocjonalnej i zdolności poznawczych.
  • Zrozumiesz, jak budować relację terapeutyczną, która wspiera układ nerwowy: jak regulować siebie, jak regulować relację, jak włączać w ten proces rodzica/opiekuna.
  • Krok po kroku przejdziesz z Prowadzącą przez mapę pracy z traumą dziecięcą: od pierwszej konsultacji, przez stabilizację i budowanie zasobów, aż po bezpieczne przetwarzanie traumatycznych doświadczeń.
  • Otrzymasz konkretne, gotowe do wdrożenia narzędzia do swojej praktyki terapeutycznej: m.in. protokoły EMDR do pracy z dziećmi, wskazówki do budowania tzw. zasobów somatycznych i rozwijania strategii regulacyjnych, narzędzia do pracy z rodzicami. 
  • Zwiększysz pewność siebie w pracy z dysregulacją emocjonalną, zamrożeniem,  dysocjacją. Dowiesz się, co robić krok po kroku, kiedy młoda osoba milknie, doświadcza ataków paniki, reaguje agresją lub ma bardzo ograniczony dostęp do swoich emocji.


PRAKTYCZNY PROGRAM 


Trauma u dzieci i młodzieży – co każdy praktyk powinien wiedzieć?

  • Neurobiologia traum rozwojowych - pigułka wiedzy
  • Wpływ traumy na uczenie się, zachowanie, relacje, poziom impulsywności 
  • Jak przebiegają u dzieci reakcje zamrożenia, dysocjacji, pobudzenia?
  • W jaki sposób objawy PTSD/c-PTSD mogą imitować symptomy ADHD, zaburzeń opozycyjno-buntowniczych lub zaburzeń nastroju? 
  • O roli opiekuna i systemu rodzinnego 

Sposób rozumienia i metody w terapii traumy według różnych podejść 

EMDR w terapii dzieci i młodzieży - praktyczny narzędziownik 

  • Adaptacja modelu 8 faz do pracy z młodymi Pacjentami 
  • Wskazówki do włączania w terapię zabawy, technik sensorycznych, pracy z rysunkiem
  • Techniki stymulacji bilateralnej (BLS) dostosowane do wieku (zabawki, tapping, ruch)
  • Budowanie zasobów (Safe Place, Future Template, zasoby rozwojowe)
  • Techniki i zasady pracy z nieaktualnymi przekonaniami i obrazem siebie

Somatic Experiencing w terapii dzieci i młodzieży - praktyczny narzędziownik

  • O regulacji bottom-up
  • Podstawowe techniki/założenia SE i sposoby przekładania ich na pracę z dziećmi: orientacja, śledzenie zmian w ciele, pendulacja, miareczkowanie
  • Budowanie zasobów somatycznych i sensorycznych 
  • Humor, ruch i zabawa jako narzędzia regulacyjne
  • O pracy terapeutycznej “w mikro-dawkach” 

Integracyjny model pracy ze skutkami traumy u dzieci i młodzieży - jak w praktyce prowadzić terapię w oparciu o założenia EMDR, Somatic Experiencing oraz Brainspotting? 

  • Uniwersalne etapy pracy z traumą dziecka i nastolatka 
  • Praca z zasobami jako kluczowa część terapii traumy - o ich rozumieniu i sposobach budowania w EMDR, SE, Brainspotting 
  • Zasady formułowania celów w terapii traumy (emocjonalnych, somatycznych, behawioralnych, relacyjnych, związanych z tożsamością) 
  • O doborze protokołów i metod pracy do profilu dziecka/nastolatka: z uwzględnieniem wieku, nasilenia objawów dysocjacyjnych, czasu, jaki upłynął od wydarzenia traumatycznego 
  • Podsumowanie - przegląd najważniejszych metod terapii traumy w “wersji dziecięcej”


SZKOLENIE POPROWADZI MARTA JÓSEWICZ

Doktor nauk społecznych w dziedzinie psychologii - absolwentka szkoły doktorskiej Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, certyfikowana terapeutka EMDR (nr certyfikatu 0019), certyfikowana terapeutka - praktyczka Somatic Experiencing (SEP), terapeutka Brainspotting, dyplomowana psychoterapeutka integracyjna (absolwentka 4-letnich studiów we Wrocławskiej Fundacji Zdrowia Psychicznego i Rozwoju Psychoterapii), psycholożka i specjalistka pomocy psychologicznej w dziedzinie seksuologii.

Na co dzień prowadzi psychoterapię dzieci, młodzieży i dorosłych oraz współpracuje z Uniwersytetem Humanistycznym SWPS we Wrocławiu. W pracy terapeutycznej łączy wiedzę z zakresu terapii EMDR oraz Somatic Experiencing, wspierając Klientów w procesie powrotu do zdrowia i odkrywania swojego potencjału. 

Co zyskam wykupując bilet na szkolenie online?

W cenie zawierają się:

  • Udział w szkoleniu online „na żywo” – spotkanie odbywa się w pokoju webinarowym ClickMeeting;
  • Dostęp do nagrania szkolenia – przez 90 dni od daty premiery lub zakupu.
  • Imienny certyfikat uczestnictwa – szkolenia organizowane w ramach PsychoMedic.edu.pl są certyfikowane, a certyfikat otrzymują nie tylko osoby, które biorą udział w szkoleniu „na żywo”, ale również te, które korzystają z nagrania archiwalnego.
  • Dostęp do społeczności “PsychoMedic Edu” – zaproszenie do zamkniętej grupy na Facebooku, gdzie można wymieniać się doświadczeniami i informacjami o kolejnych wydarzeniach.
Sprawdź ofertę subskrypcji naszych szkoleń TUTAJ

Sprawdź inne szkolenia PsychoMedicEDU

"Terapia PTSD i c-PTSD w praktyce: struktura, etapy i protokoły do pracy z traumą" Monika Wicińska “Skoncentrowana na Emocjach Psychoterapia dla Młodzieży (EFT for Youth) w pracy z traumą rozwojową u nastolatków oraz doświadczeniem traumy rodzica/opiekuna” Krzysztof Błażejewski “ADHD czy c-PTSD? Praktyczne wskazówki do diagnozy w trudnych przypadkach” dr Krzysztof Kiełkiewicz

Najczęściej zadawane pytania:

Premiery szkoleń odbywają się w określonym terminie - najbliższe znajdziesz w zakładce: Nadchodzące Szkolenia. Później są umieszczane na platformie PsychoMedic.edu.pl i można je wykupić i obejrzeć w dowolnym czasie.

Do siedmiu dni od dnia premiery szkolenia jest ono dostępne na stronie PsychoMedic.edu.pl w zakładce Szkolenia.

Tak, wszystkie szkolenia na platformie PsychoMedic.edu.pl są certyfikowane.

Certyfikat otrzymasz po ukończeniu szkolenia/kursu. Trafi on na Twoją skrzynkę mailową oraz do zakładki Moje Certyfikaty, na Twoim koncie na platformie PsychoMedic.edu.pl. Pamiętaj, aby po skończonej nauce kliknąć przycisk: Oznacz jako ukończone. Certyfikaty są wydawane zarówno dla osób uczestniczących w szkoleniu na żywo, jak i dla tych, które korzystały z zamieszczonego nagrania.

Jeżeli otrzymasz certyfikat z błędnymi danymi prosimy niezwłocznie skontaktować się z nami drogą mailową. Wiadomość skieruj na adres: [email protected].

Za zakup szkoleń na stronie PsychoMedic.edu.pl można otrzymać fakturę. Wystarczy na swoim koncie wpisać odpowiednie dane (wraz z numerem NIP), na które wystawiona zostanie faktura. Dokumenty wysyłane są na adres mailowy w ciągu jednego dnia roboczego. Osoby, które chcą otrzymać fakturę imienną (bez numeru NIP) proszone są o skierowanie prośby bezpośrednio na: [email protected].

Za subskrypcję miesięczną można zapłacić jedynie poprzez podpięcie karty. Obecnie nie dysponujemy inną formą płatności przy subskrypcji miesięcznej.

W ramach subskrypcji otrzymujesz dostęp do wszystkich szkoleń oraz symulacji terapeutycznych dostępnych na platformie PsychoMedic.edu.pl. Subskrypcja nie obejmuje kursów, które są dodatkowo płatne.

Dostęp do jednorazowego szkolenia otrzymujesz na 90 dni od momentu zakupu. Z kolei dostęp do kursu masz przez 365 dni, od dnia zakupu.

Karta - Click to Pay / Przelew / Płacę później: BLIK Płacę później - Peo Pay - Twisto / Google Pay / Visa Mobile /

Napisz do nas bezpośrednio na adres e-mail: [email protected].